torsdag 2. februar 2012

Hvordan lage sengegavl selv

Lekker- gavlen er ferdig :)



Ja, jeg er så ubeskjeden at jeg kaller den lekker- gavlen, for jeg har vært inne på rommet flere ganger og tenkt "Wow... jeg har faktisk laget den der!" 
Så jeg er fornøyd kan man si. :)

Det var noen timers jobb. Eller noen dager... siden jeg ikke kunne stå i ett å utføre alt. Men vel verdt både tiden og de litt såre fingertuppene jeg fikk! :) 



Jeg har fått noen spørsmål om hvordan jeg laget den, så derfor tar jeg en gjennomgang av det her.

Du trenger: Plate, skumgummimadrass, ønsket stoff, stiftemaskin, flate knapper med to hull til å ha bakpå platen, øye- knapper etter ønske til å synes på fremsiden, lang nål, evt. en litt mindre nål i tillegg (om den lange ikke går gjennom knappehullene) og sterk tråd. (Jeg benyttet ekstra sterk sytråd, men måtte benytte den firedobbelt, for man må dra rimelig hardt.)

Jeg brukte en vanlig byggningsplate, kjøpt på tilbud for 169 kr på OBS Bygg. Sponplater/MDF er å foretrekke siden de ikke fliser så mye, men det gikk helt greit med bygningsplate også.



Platen saget jeg lik bredden på sengen. I mitt tilfelle 180 cm.

Deretter bestemte jeg meg for avstanden jeg skulle ha mellom knappene, og i hvilket mønster de skulle være i. Dette streket jeg opp på platen, satte kryss der knappene skulle være, og borret hull i platen der hver knapp til sist skulle stå. 
Jeg benyttet det minste borret jeg hadde (3mm), men angret på at jeg ikke unnet meg større hull å trekke gjennom, for da hadde det vært enklere å treffe fra forsiden... og i og med at knappene bak er de som skal holde igjen er det jo bare viktig at hullet er godt mindre enn de knappene. Så bruk gjerne 5-6 mm borr! Og en del større knapper til baksiden. 

Tok ikke bilde, så dette får illustrere opptegningen på platen. ;) 
Jeg ønsket diagonale firkanter, så hadde kryss/hull hver 20, 40, 60... osv cm på 1, 3, 5 osv linje, og hver 10, 30, 50... osv cm på 2, 4, 6 osv linje. Men dette er jo helt opp til hvilket mønster man ønsker, og hvilken avstand mellom knappene man ønsker. 

Så limte jeg en skumgummimadrass på øverste delen av platen. 
(Nederste delen av platen lar man bare være. Den skal stå bak sengen/festes i veggen bak sengen. En vanlig bygningsplate gir så høy gavl som jeg har. Når den er festet over gulvlist. Jeg benyttet forøvrig 75 cm skum- madrass.)

Jeg brukte rett og slett tapetlim til å lime fast madrassen, selv om slik lim neppe er beregnet for dette. Men det er jo ikke limet som til syvende og sist holder madrassen på plass, så det fungerte godt nok til at madrassen hang fast mens jeg festet stoffet og knappene. 

Vent til limet har stivnet og legg så stoffet du skal trekke med stramt over madrassen, og sett noen få stifter i hver av sidene rundt madrassen så det holder seg stramt. Dette er bare for å holde stoffet på plass mens du trekker i knappene, for det blir finest om du stifter på sidene etter du har festet i knappene og kan ta hensyn til rynkene som oppstår. (Dette lærte jeg underveis. ;))

Obs! Ønsker du mykere former på gavlen kan du stifte et vattdekke over madrassen, evt en dyne (Tips! Tynn dyne egnet til formålet koster 19 kr. på IKEA .) før du stifter på stoffet. Dette gjorde ikke jeg, siden jeg ønsket en stram, firkantet, form på gavlen. 

Så begynner du å sette i knappene. Bruk lang nål. Fortrinnsvis minst 10- 15 cm lang. 
Hold platen i loddrett stilling mens du stikker rett gjennom ene hullet i knappen som skal være bak platen og gjennom platen. Trekk gjennom øyeknappen som skal være foran og tilbake gjennom hullet i platen og inn andre hullet i knappen på baksiden. Stram godt, og knyt godt.

Bruker du møbelnål må du trolig trekke gjennom platen, bytte nål for å trekke gjennom øyeknappen, bytte nål igjen for å stikke tilbake gjennom platen, og bytte nål igjen for å trekke endene gjennom hullene i knappen på baksiden. Men tiden du bruker på å bytte mellom nålene tjener du fort inn igjen på hvor mye enklere det er å treffe hullet i platen med møbelnål. ;)
Fra baksiden er det aldri noe problem å treffe, men fra forsiden kan det være litt bom, bom, bom... uansett hvor treffsikker man tror man er. Med vondt i fingrene som resultat. Spesielt når man som meg gjorde hullet så lite som mulig. :) 

Så har du noen timer foran deg med dette til alle knappene er på plass. :)
Da løsner du stiftene du midlertidig festet rundt kantene, og stifter stoffet pent rundt alle kantene av platen. 
Jeg har ikke gjort dette på oversiden av gavlen, fordi jeg ikke visste at det var store fordeler med å feste stoffet rundt kantene etter man hadde festet alle knappene, og derfor stiftet det solid fast der før jeg fikk knappene på. 
Vurderer derfor å fjerne alle stiftene på oversiden og stifte stoffet på nytt der. Men akkurat nå er jeg litt lei, så det får vente! ;)
Uansett greit å vite til neste gang at det var feil rekkefølge. Og kjekt å kunne tipse dere om at det lønner seg å vente med sidene. :) 

Om du vil male nederste delen av platen (det skal jeg gjøre), trekke også denne med stramt stoff, eller la den forbli ubehandlet (den delen blir jo bak sengen!) er opp til deg. Nå har du uansett en vakker sengegavl. :)




En litt omstendelig prosess altså, og derfor en litt omstendelig forklaring, men absolutt ikke så vanskelig å få til! :) 
Jeg beklager at jeg også glemte å ta bilde av baksiden, i min iver etter å få den på veggen. Men der er det altså flate knapper i samme mønster som på fremsiden. 
Håper ellers forklaringen var forståelig, men still gjerne spørsmål om noe er uklart!





Noen er kanskje så observante at de ser jeg har fått nye lamper på soverommet også. Hadde behov for noen kraftigere enn dem jeg hadde, og disse kostet 49 kr stk på Living. Da ble valget enkelt! Jeg kommer nok helt sikkert til å endre på de lampene, men jeg er litt i tenkeboksen ennå i forhold til farge og materialer. 
Ja, nattbordene tenker jeg også å "foredle" litt. ;)


Lykke til om du tenker på å lage din egen sengegavl nå. Det var faktisk gøy. :)

Klem

    

33 kommentarer:

Unknown sa...

LEKKER!!!

Så flink du har vært!
Grattis:)

Ha en fin kveld:)
Klem Linda

Linnéa sa...

Wow, så utrolig fint det var! Du er dyktig :)

Klem Linnea

(eddas) sa...

Den ble bare helt rålekker,FLINKA:)
Har desvere gammel seng med hodegjerde...så kan desverre ikke ha en slik en:(
Da får du sove godt i natt i den fine sengen din:)
klemklem

Arlens boblebad sa...

Ja jeg fikk veldig lyst til det!
Har gått å tenkt på noe sånt, så veldig glad for å få en detaljert forklaring..
Her kommer du til å kose deg, også med peisen og alt.
Klem Lin

små gleder sa...

Åhh, du er så FLINK!! :)

Frøken Loppe sa...

Så flink du er!!
Den vart kjempe fin!! :o)

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Denne varianten likte jeg godt :))

Har egentlig kjøpt det jeg trenger til å lage en gavl, men har liksom ikke prioritert det... Har vært usikker på hvor høy den bør være og hvordan feste den til vegg, men det kan kanskje du svare på som akkurat er ferdig med et prakt eksemplar ??

Hvordan går det med peisen foresten :)))
Gleder meg til du viser resultatet, og må si at jeg ikke er litt i tvil om at det blir et flott resultat !!
Flink må være ditt fornavn :))))

Nyt kvelden
Klem Heidi :)

Eldens Hage sa...

OHLALA! Se der ja! Den ble veldig veldig veldig fin altså! Jeg ruller meg i støvet!
Nå er det bare å lage gavl kjenner jeg! og supert at du prøvde det før jeg bega meg ut på det, så vet jeg litt mer hva som funker, og ikke! Godt jobba!
Klem Martha :)

sisselastrid sa...

E utrulig imponert!!!
Så hendig du e,
ka skal en egentlig med mannfolk...
...når ein klare å ordne det sjølv ;)?
Så no kan du ligge i den nydelige senga
di og nyte dei stoooore peisflammane ;)

Ha ei super helg!

Klem

Ine / Leas Lintøy sa...

Så fint det ble! Et lite tips,likevel,som kan gjøre det litt enklere, du trenger ikke knapper på baksiden. Du bruker en stor nål(lang) og for eksempel liftgardinsnøre, og så stifter du snøret på baksiden. Stift litt i en W med stifter i alle hjørner, så sitter det godt og er mye kjappere.

Kaoskontroll sa...

Takk for tipset Ine! :)

Trollmora sa...

Åh det var virkelig en lekkergavvel Ja! Og nå ble jeg superinspirert til å ta fatt på gjesterommet!!!

Men hvordan hengte du den opp?

Camilla`s Castle sa...

Tusen takk for oppskriften, dette skal jeg jammen prøve meg på en gang:)

Karin sa...

Hei,¨ja den er skikkelig lekker..Vil ha sånn!! tror ikke jeg er like flink som deg altså. Jeg har også gammel seng med gavl,men vi tenker på ny,og da vil jeg ha sånn.Kjempelekker farge også. Hmm...noe å tenke på ja.. Ha en flott helg. Klem fra Karin

Jenny sa...

Tusen takk for tips :-) Står foran et helt nybygget soverom og drømmer om å lage egen sengegavl. Har ennå ikke bestemt meg for farger og tapet på veggene, men koser meg masse med å planlegge inne i hodet mitt :-)

Jeg legger meg til som følger og ser etter andre gode tips :-)

Anonym sa...

Kjempe fin! En slik skal jeg lage!:) Men jeg lurer på hvordan du fester den? Hvor har du kjøpt knappene forresten? :)

Siri sa...

Heisann!
Dette skal jeg prøve meg på. Så tusen takk for "oppskrift" ;-)
Lurer litt på hva du betalte for hele gavelen tilsammen?
Klem!

Anonym sa...

:) Superflink har du vært. Nydelig resultat - og skjønner godt at du ble lei, da jeg ble noe "sliten" bare av og lese all jobben du har gjort. Men inspirert nok til og gjøre det selv, siden jeg ikke finner type hodegavl som jeg vil ha for under 10 000,- Sykt men sant. Så 10 000 takk for bilde/forklaring :) Mvh Kikki.

StarshipManiac9000 sa...

yalova
yozgat
elazığ
van
sakarya
WVMCA

Efe sa...

sakarya
kars
gümüşhane
elazığ
manisa
HVW83

GünışığıGizemi47 sa...

https://titandijital.com.tr/
çanakkale parça eşya taşıma
kırıkkale parça eşya taşıma
erzurum parça eşya taşıma
burdur parça eşya taşıma
W7PQHY

SunshineWarrior57 sa...

ankara parça eşya taşıma
takipçi satın al
antalya rent a car
antalya rent a car
ankara parça eşya taşıma
YN8

A7E82Kenya47999 sa...

5383F
Batman Lojistik
Elazığ Parça Eşya Taşıma
Elazığ Lojistik
Kocaeli Parça Eşya Taşıma
Trabzon Lojistik

16508Holly2CA8A sa...

69197
Kilis Evden Eve Nakliyat
Ardahan Evden Eve Nakliyat
Uşak Evden Eve Nakliyat
Aksaray Evden Eve Nakliyat
Binance Referans Kodu

ECD46SophiaCB262 sa...

4160B
Kilis Evden Eve Nakliyat
Tokat Parça Eşya Taşıma
Niğde Parça Eşya Taşıma
Çerkezköy Televizyon Tamircisi
Bartın Evden Eve Nakliyat
Sakarya Şehirler Arası Nakliyat
Mardin Parça Eşya Taşıma
Ünye Televizyon Tamircisi
Hakkari Lojistik

2BB1CMichelle94B46 sa...

C1A04
erzurum goruntulu sohbet
mobil sohbet chat
burdur canlı görüntülü sohbet siteleri
aksaray kadınlarla görüntülü sohbet
canlı görüntülü sohbet
rastgele sohbet odaları
random görüntülü sohbet
görüntülü sohbet uygulama
seslı sohbet sıtelerı

FD52BSeanD075D sa...

1BC70
aksaray görüntülü sohbet odaları
giresun rastgele sohbet odaları
aydın sohbet sitesi
aydın canlı sohbet sitesi
bayburt mobil sohbet siteleri
ağrı görüntülü sohbet kadınlarla
sesli sohbet sesli chat
artvin sohbet chat
artvin bedava sohbet

9DA44ValerieD8471 sa...

84072
bedava sohbet siteleri
diyarbakır bedava sohbet chat odaları
sivas görüntülü sohbet canlı
rastgele görüntülü sohbet uygulaması
düzce sohbet siteleri
igdir telefonda sohbet
amasya kadınlarla sohbet et
kırşehir telefonda kızlarla sohbet
adıyaman ücretsiz sohbet uygulamaları

F7805Alfred96671 sa...

27FEB
mobil sesli sohbet
mardin sesli sohbet sitesi
sesli sohbet odası
hakkari canlı sohbet sitesi
Elazığ Canlı Sohbet Et
tokat en iyi ücretsiz sohbet uygulamaları
kars en iyi rastgele görüntülü sohbet
elazığ rastgele sohbet
Tokat Mobil Sesli Sohbet

81659JadeD5481 sa...

714C9
Gümüşhane Parasız Görüntülü Sohbet
bitlis ücretsiz sohbet siteleri
bilecik mobil sohbet et
Karabük Görüntülü Sohbet Kadınlarla
gümüşhane sesli sohbet siteleri
sohbet siteleri
adıyaman canlı sohbet siteleri ücretsiz
mobil sohbet
Aydın Görüntülü Sohbet Yabancı

F06E6Rachael91BB0 sa...

EFDC3
Aydın En İyi Ücretsiz Sohbet Uygulamaları
parasız görüntülü sohbet uygulamaları
Karabük Ücretsiz Görüntülü Sohbet
en iyi ücretsiz sohbet uygulamaları
Tunceli Sohbet Siteleri
telefonda rastgele sohbet
bedava sohbet uygulamaları
Hatay Tamamen Ücretsiz Sohbet Siteleri
kocaeli bedava sohbet siteleri

529EFKirkD1F53 sa...

C97E5
Threads Yeniden Paylaş Satın Al
Tesla Coin Hangi Borsada
Soundcloud Beğeni Hilesi
Youtube Abone Satın Al
Jns Coin Hangi Borsada
Youtube Beğeni Hilesi
Btcturk Borsası Güvenilir mi
Raca Coin Hangi Borsada
Görüntülü Sohbet

4F533Leanna69F82 sa...

5DCBA
solflare
sushi
onekey
ellipal
trust wallet
shiba
galagames
poocoin
roninchain

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...