onsdag 16. mai 2012

Hipp hipp, uten hurra

Som alenemor er det to dager i året jeg gruer meg til. Nyttårsaften og 17 mai. 
Familiedager, hvor jeg virkelig føler på at jeg ikke har en hel familie. 

Julaften er også en familiedag, men den er en så stor familiedag at det er obligatorisk at vi feirer med mine foreldre og min søsters familie. Derfor gruer jeg meg aldri til julaften, for jeg vet hvor jeg skal være. Og med hvem. 

Nyttårsaften derimot. Det er bestandig et åpent spørsmål om jeg og ungene vil ha noen å feire med. Noen å beundre raketter sammen med og klemme når klokken slår tolv. 
Og 17 mai...! 
Ungene gleder seg. Og jeg gleder meg til dagen er over. 
Og gruer meg til å klistre på et smil og følge ungenes glede på sidelinjen. Alene. 


Nå er jeg så heldig at midt på dagen 17 mai samles hele familien hos mine foreldre til et godt måltid. For meg er det dagens høydepunkt. Da vet jeg hvor jeg skal være. Og med hvem. 
Men før dette, og etter... ja, jeg må innrømme at det er en sår dag å være bare en forelder på. 

Jeg skriver ikke dette innlegget for å sutre, men følte for å skrive det fordi det er så mange som meg på slike dager. Mennesker som ellers ikke ofte føler seg lost eller ensom, men som på familiedager føler seg litt ekstra alene. 
Kjenner du noen slike så vit at det betyr så inderlig mye å bli bedt med. 
Å vite hvor man skal være. Og med hvem. 
Så det blir "Hipp hipp hurra!" og ikke "Hipp hipp huff... måtte denne dagen snart ende!"



Ønsker ALLE en god 17 mai!

Klem

 

10 kommentarer:

Unknown sa...

HURRA og ha en fin 17 mai , Maritklem.

Anonym sa...

Hei!

Leser bloggen din og du skal vite at du er en person som går #mange en høy gang",dvs.at du er en mye suprere og finere og flottere og en fantastisk person enn mange av de som er "flerforeldre",du er ei superduper jente:)Mange i samme situasjon som ikke tør å stå fram og si hva dem føler,ønsker deg en fin 17.mai,vær stolt og glad;);)17.maiklem fra meg som digger bloggen og deg:)Annelise

Kaoskontroll sa...

Tusen takk for det Annelise! Det var mange gode ord å ta med seg.
Ønsker deg også en flott 17 mai! :)

Klem

Karin sa...

Hei,ja dette kan nok mange kjenne seg igjen i. Jeg har ikke barn og er godt voksen så jeg syns 17.mai er en litt trasig dag. Skjønner deg veldig godt,tror vi alle har sånne dager... Jeg syns det er vondt å møte folk jeg kjenner med barn som har pynta seg..Blir klump i halsen da ja.Barna er så fine at det gjør vondt. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok dratt dyna over hodet denne dagen. Vi får gjøre det beste utav det. Ønsker deg en flott 17.mai jeg.Klem

Jatte sa...

Hei, håper dere får en fin feiring!

Klem Jatte :)

(eddas) sa...

Hei og gratulerer med dagen.Flott du skriver dette,har alltid det slik i forhold til merkedager og høytider.Ingen familie i Oslo,så det er alltid et spørsmål hva en skal gjøre.Og ja det er et sårt punkt det skal jeg gladelig innrømme.Heldigvis så har jeg et bra nettverk med venninner,så det blir alltid en løsning.I dag er jeg i Fredrikstad hos en venninne.Vi velger å ta en tur over grensen i dag:)Det viktigste er at en er sammen med noen som bryr seg om seg:)Her i blogglandia virker det som de fleste er den typiske A4 familiene,og da kjenner en det enda mere hvor alene en er.
Men takk og pris for at det er mest hverdager:):)Kos deg med barna og familien....vi skal kose oss med shopping og go mat...klemklem til deg

Anonym sa...

Hei.
Er ofte "innom" Villa Kaos. Du virker som eit flott menneske. Stå på. Håper du har hatt ein fin dag.

Karin sa...

Hei igjen,mente absolutt ikke å gi deg noen tankevekker..Men jeg kjente meg igjen i det du skrev. Så godt at noen andre har det litt sånn også... Jeg måtte bare skrive litt om meg. Tenker ofte på min pappa på denne dagen,han var alene hver eneste 17.mai i mange år..Og vet det er mange som er det.Men skjønner deg også veldig godt. Syns det er fint å lese litt sannhet også, i de fleste bloggene er alt fryd og gammen. Ønsker deg en fin fin dag videre.Klem

Frøken Loppe sa...

Hei på deg!
Kjenner meg veldig, veldig godt igjen i det du skriver... og det trøster faktisk litt å ikkje være aleine om den følelsen.... ;o)
Føler av og til at einsomheta vises utenpå... enda eg egentlig ikkje er einsom...
Rart kor aleine ein av og til kan føle seg, sjølv om ein står sammen med mange, mange andre..
Håper du likevel hadde ein fin dag, det er jo barnas dag og av og til må ein berre bite det i seg og smile... :o)
klem IB

Livsgnist / Joy of life sa...

Syns det er et fint emne å ta opp - og en følelse vi alle kan kjenne igjen, uansett livssituasjon. Og det å invitere andre med koster jo så lite og blir dobbelt så kjekt:)
Og ikke minst; 17.mai er jo en dag som symboliserer samhold!

Gratulerer med dagen!

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...