tirsdag 29. januar 2013

Mitt hjem i Marokko

Det er rart hvor lite tid man har når man har god tid! Men som jeg bestandig har sagt, når noen har undret seg over hvor mye jeg fikk gjort, jeg som var alene; Menn er tidstyver!
Alene kan man disponere sin egen tid. Noe som for min del gjerne innebar at jeg drakk min kaffe mens jeg ryddet, eller malte et møbel mens jeg så på TV. For å nevne noe.
Men nå er altså «tidstyven» tilbake i livet mitt, og overnevnte er igjen blitt hellige ritualer som krever stillstand. Vi skal koooooose oss med kaffekoppen! Sittende, sammen- mens vi har samtaler om stort og lite. Og når ungene er i seng og vi to voksne kan se på TV skal vi også kooooose oss. Sittende! Sammen!
Det blir ikke malt mange møbler ut av slikt! Ikke blogget mye heller. ;)

Nå har jeg selvsagt, som de fleste kvinner vil jeg tro, noen triks i boken for å snike meg unna tidstyvens stillstand, men dette skal jeg fortelle mer om når vi kommer til soverommet. (Hm... jeg ser en potensiell misforståelse i dette, så jeg påpeker for sikkerhetsskyld; Jeg tenker ikke å bidra med tips for å unngå ekteskapelig samvær på soverommet. Slikt bør ikke unngås! ;))
Men nå... og omsider (Takk for tålmodigheten!!!!): Velkommen inn i mitt hjem i Marokko!

Fra ytterdøren, som selvsagt er «pyntet» med Fathimas hånd på utsiden, kommer man rett inn i salongen. Som dermed fungerer som yttergang, i tillegg til TV- stue og salong. En ikke helt praktisk løsning, ettersom ytterklær og sko har det med å hope seg opp i hjørnet ved ytterdøren, men salongens størrelse og takhøyde kompenserer i stor grad for denne lille minusen.




Jeg har tenkt ut en løsning som bedre skjuler klær og sko, men ting tar tid, og ikke minst penger, så en bedre sko- og jakkeløsning ligger foreløbig ganske langt nede på listen over ting som skal gjøres. Først må det bilder opp på bilde- listen i TV- stue delen, soverommene må få sin finish, kjøkkenbord må på plass, m.m.

Men vi har da fått gjort mye! Siden jeg ankom i sommer er salongen og gangene tilknyttet denne malt, vi har fått «peis» og tv på veggen, og ny «sofa» og salongbord er på plass i tv- stue delen. Denne delen har inntil nylig stått tom, siden møblene her flyttet til feriehuset for to år siden.



Den nye salongen og salongbordet er vi ganske stolte av, siden vi har designet dette selv, og fått våre ideer utført av snekker. En krysning mellom det moderne og det tradisjonelle var tanken, og vi føler vi har lykkes ganske godt i dette. Moderne farge og form, tradisjonell dekor, og stoff og puter i klassisk marokkansk mønster og utforming!





Det tok snekkeren to måneder å fullføre bestillingen, ettersom absolutt alt er utført for hånd. Resultatet er, etter vårt syn, blitt en klassisk salong med en moderne twist. Og den står godt til den absolutt tradisjonelle, store salongen, med plass til nær 20 rumper alene. Selvfølgelig håndlaget av snekker den også. ;)


Marokkanere er svært gjestfrie, og derfor har hvert hjem minst en slik stor salong... som også benyttes som ekstra soveplasser dersom man ikke får gjestene ut før natten siger på.
Ja, marokkanerne er ikke verre på det enn at de legger seg på gulvet også, om de bare får et teppe. På det meste har vi hatt 19 overnattingsgjester i leiligheten (Samtidig!!!!!)... men det var før jeg, som er særdeles norsk på dette feltet, fikk mot til å sette foten ned ovenfor slekten. Nå for tiden har de vett til å tusle over til svigermor i det minste.
Forstå meg riktig; Besøk er koselig, men overraskende invasjon i fire døgn, av mennesker som for meg er relativt ukjente, er ikke noe jeg definerer som koselig. ;)


Nytt trekk til stor salongen og nye gardiner står også (langt nede!) på listen, men etter at veggene ble malt synes jeg faktisk at gul- og gull- tonene står fint til resten. Jeg tenker som så at det ikke er noen wowfaktor- salong, men at det er en helt grei, enkel og klassisk salong. Slekten, som nok ikke er like opptatt av interiør som meg, pleier å fleipe med at vi bor like fint som kongen. Så selv om jeg valgte ut stoffet og gardinene for ti år siden, da jeg ikke hadde noe som helst erfaring med marokkansk interiør, kan det jo ikke ha vært et så ille valg. ;)
Men de kongelige sammenligningene kan jo også skyldes våre "kongeblå" tepper??? :)


De heller himmelblå teppene har også fulgt oss i snart ti år. Valgt i nødvendighet, fordi lite ellers sto til de tidligere himmelblå veggene (som jeg IKKE valgte!). Men teppene elsker jeg faktisk ennå, og de stråler enda mer nå som de får være blå alene.
Muligens liker jeg dem ekstra godt fordi de er så ulike ting (farger!) jeg vanligvis velger???
Det hjelper nok også på at de er i så god kvalitet at de er akkurat like fine nå som da de var nye.
De vaskes på teppevaskeriet (Ja, slikt har de nesten på hvert hjørne her!) en gang i året, og har ikke falmet, eller blitt tynnet ut, det minste. :)


Noe annet som har fulgt med i snart ti år er lampene. Jeg har valgt å ha disse klassiske kuplene (i forskjellige størrelser) i hele leiligheten, bortsett fra på soverom, bad og kjøkken. Og på bad og kjøkken er det lignende plafonder. Og denne kontinuiteten har jeg ikke angret på. De bidrar til en helhet i leiligheten... og dessuten synes jeg ennå de er tidløse og flotte, der de henger under den generøse takhøyden.
Det er mulig noen tenker at de heller hadde valgt marokkanske lamper, siden det er så tilgjengelig her. Men akkurat fordi de er så tilgjengelig her, og jeg ser dem så ofte ellers, har jeg liksom ikke så behov for å overøse leiligheten her med slike. Vi har marokkansk lampe på soverommet vårt, og noen i feriehuset... men jeg har flere hjemme i Norge enn her. For når jeg er i Norge savner jeg Marokko, og «trenger» stemningen fra de marokkanske lampene mer. ;)

Ja, det var mer enn nok for i dag tenker jeg. Takk for at akkurat du ble med meg inn i mitt andre hjem, her sør i verden! Jeg synes selv jeg bor veldig fint... og finere skal det bli. :)
Og velkommen til å bli med meg videre i leiligheten, neste gang jeg sniker meg unna tidstyven. ;)

Klem


17 kommentarer:

Nennes sa...

Lekkert :)
Carpe diem!

Anonym sa...

Wow, jo da dere har det så fint! Klem til dere. Hilsen Rita fra Bergen.

Anonym sa...

Endeleg tilbake :o)

nesinom sa...

Så koselig med en oppdatering fra deg og så fint det er i leiligheten. Forstår at du har annet å gjøre enn å sitte og blogge da :) Kos deg videre! Klem

Unknown sa...

Takk for det alle sammen! ♥

Mobile App Developers sa...

Hey keep posting such good and meaningful articles.

DigitalMatrixSorcerer123 sa...

Diyarbakır
Samsun
Antep
Kırşehir
Konya
DPV

NeonManiac42 sa...

yalova
yozgat
elazığ
van
sakarya
EXF

AstralCodeSorcerer sa...

görüntülü.show
whatsapp ücretli show
YC46

SolarDreamerXY123456789OIWEST sa...

antep evden eve nakliyat
bolu evden eve nakliyat
afyon evden eve nakliyat
tekirdağ evden eve nakliyat
artvin evden eve nakliyat
V3RK

C2842Sharon34593 sa...

159BD
Çerkezköy Oto Elektrik
Artvin Parça Eşya Taşıma
Arbitrum Coin Hangi Borsada
Ankara Şehir İçi Nakliyat
İzmir Lojistik
Trabzon Şehirler Arası Nakliyat
Malatya Şehir İçi Nakliyat
Poloniex Güvenilir mi
Sivas Lojistik

141F9Kian75227 sa...

3D0AD
referanskodunedir.com.tr

634A9AlexandriaA82D6 sa...

B7906
binance referans kodu %20

B4E8EAmalia939F0 sa...

3A310
https://referanskodunedir.com.tr/

EE9FFDionF7342 sa...

706B7
Erzincan Kızlarla Canlı Sohbet
Bitlis Sesli Sohbet Mobil
Görüntülü Sohbet Siteleri
hatay sohbet uygulamaları
ağrı canlı sohbet odaları
mobil sohbet et
Adana Mobil Sohbet Bedava
konya sesli mobil sohbet
rize en iyi görüntülü sohbet uygulaması

03A50StephenAC974 sa...

B5D8E
ankara bedava sohbet siteleri
canli sohbet
van görüntülü sohbet ücretsiz
şırnak sesli sohbet uygulamaları
adıyaman rastgele sohbet odaları
kadınlarla ücretsiz sohbet
en iyi ücretsiz sohbet siteleri
tekirdağ ücretsiz sohbet uygulaması
ücretsiz sohbet

F004EJorgeC0A1F sa...

72F46
Tesla Coin Hangi Borsada
Satoshi Coin Hangi Borsada
Bitcoin Hesap Açma
Okex Borsası Güvenilir mi
Snapchat Takipçi Satın Al
Parasız Görüntülü Sohbet
Dxy Coin Hangi Borsada
Bitcoin Madenciliği Siteleri
Facebook Grup Üyesi Hilesi

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...