søndag 9. januar 2011

Villa Kaos rom for rom, husets hjerte


Ja, hvordan skulle jeg ellers presentere kjøkkenet mitt? Som den største investeringen jeg har gjort i huset? (Spesielt om vi inkluderer den vanvittige elektrikerregningen.*) Som rommet der jeg aldri klarer å bli ferdig med smådetaljene? (Man må aldri stoppe mens man holder på å få på håndtak! Bla.!) Dette er også sant... men det er like sant at jeg elsker kjøkkenet mitt. :) Kjøkkenet er det rommet jeg føler forandret dette huset fra et bosted til et hjem, og derfor er det utvilsomt husets hjerte.



Jeg valgte IKEA kjøkken allerede før jeg visste jeg skulle få en bolig der jeg "måtte" pusse opp kjøkkenet, fordi det i tidligere bolig viste seg å være absolutt genialt når man har barn, som kanskje ødelegger en skapfront. Og ikke så dumt heller om man er en vinglepetter som med tiden kan få lyst på nye fronter. ;) Valget falt nå på Lidingø, som jeg synes er pent og klassisk.



Det hadde kanskje vært kjekt med en porselensvask, og det er mulig jeg hadde valgt en lysere komfyr om jeg hadde tenkt meg om, men alt i alt er jeg veldig fornøyd... og uttrekkstuten på kranen er i bruk nesten hver dag, så den er absolutt ikke så dum som enkelte mente (kjære pappa ;)).



Jeg er ikke blandt dem som liker åpen kjøkkenløsning, så min plan var opprinnelig å lukke mellom kjøkken og stue. Jeg stusset vel og lenge der, og ville ikke gi slipp på "listene" i tak og gulv som gjør det mulig å sette opp en vegg (med dobbeltdør, var planen)... MEN etterhvert som ting kom på plass følte jeg virkelig at jeg fikk et definert kjøkken, selv om det er åpent mot kosestuen. Ja, man kan se fra det ene rommet til det andre, men det er likevel klart to rom... om dere forstår hva jeg mener. Hehe



Jeg hadde også helt klare meninger om hvilken type spisebord jeg skulle ha, og det var et gammelt med svungne "løveføtter". Men som det så ofte viser seg... jeg tok helt feil! Plutselig skulle et av byens bryllupslokaler skifte ut bordene sine, og der iblandt var mitt spisebord. Det så jeg med en gang jeg så annonsen på finn.no... selv om det altså var helt "feil" type bord.


Jeg leste en gang i et interiørblad at "Dersom man pusser opp etter innfallsmetoden blir det fort temmelig kaotisk!". For noe vrøvl! Veldig mye i Villa Kaos blir pusset opp, og møblert, etter innfallsmetoden, og det går så bra så! Så lenge man har en viss formening om hva som kan passe inn altså. ;)

Det store bordet er forøvrig en drøm. "Alt" foregår ved kjøkkenbordet nå. Lekser, blogging, baking og familiebesøk. Så stort kjøkkenbord er derfor en mye bedre "plassinvestering" for oss enn spisestuen jeg tidligere hadde i deler av stuen (i forrige bolig). Den ble brukt kanskje 3-4 ganger i året, og opptok ellers bare verdifull stueplass.



Stolene er også funn fra finn.no. Fire av en type og to av en annen type, men de klarer seg greit sammen. Skjønt alle, og bordet, trenger et strøk maling etterhvert.



Hattehylle på kjøkkenet er det vel ikke alle som har, men den gjør seg der. :)

De svarte taklampene på kjøkkenet fikk forøvrig sitt eget blogginnlegg, men for de som ikke fikk det med seg kan jeg fortelle at de er selvlaget. Billige metall blomsterpotter (amel, til å henge opp... dog andre veien, for å være korrekt) og ledning fra Clas Ohlson. Kr. 78 pr. stk. kom de på. :)





Ellers er pynten på kjøkkenet litt som i resten av huset. Noe hadde jeg fra min forrige "de beste tingene har levd en periode"- fase, noe er gaver og noen ting har jeg "lånt" fra hytten (Fordi min mor henviste dem til kjelleren. Stakkars ting... måtte redde dem jeg! ;)).


Min Kitchen Aid er veldig rød synes jeg av og til, men den er også stadig i bruk, så den kan ikke stues bort... og jeg har gode dager der jeg synes den er akkurat passe rød. Når jeg er i en slik periode får den flytte fra det "usynlige hjørnet" (ikke synlig fra stuen) bak kjøleskapet og til et synlig hjørne ved komfyren. Til den blir for rød igjen. :)
Nå i antiklimakset etter jul ble den for rød, etter vel 4 måneder "i solen", så da er det tilbake i skyggen. ;)



Jeg er veldig glad jeg investerte i et nytt kjøkken, for jeg tror rett og slett ikke jeg hadde trives i dette huset med det kjøkkenet som var før. Det kostet en del mer enn jeg budsjetterte det til, men... I'm loving it! :) Så får vi se om jeg kan bruke litt av vinteren på å vise min kjærlighet, ved å gjøre ferdig småtingene som står igjen. ;)

Neste rom ut, ja hva skal det bli? Gangen nede er så tom (kjedelig for dere!) at jeg tror jeg venter litt med den og hopper til tvillingenes soverom.

Klem


     

* Alt ved elektrikerregningen kom ikke kjøkkenet tilgode, men stort sett hele regningen hadde sitt utspring i at jeg i min iver etter nytt kjøkken bare rev ned den gamle kjøkkenviften... som viste seg å styre HELE ventileringssystemet i huset. Som da måtte kobles fullstendig om.
Så tips 1: Ikke gjør slikt før du har snakket med erfarne kjøkkenviftefolk. En vanlig kjøkkenvifte kan vise seg å være en "Gud i forkledning". ;)
Tips 2: Vil du ha ting gjort overse tips 1 og bare sett igang. Det kan medføre noen dager med litt panisk "What have I done?"- følelse, men det er ikke sikkert man angrer NOE OVERHODET, slik til syvende og sist. Hehe

42 kommentarer:

Monica sa...

For et lekkert kjøkken! Passer perfekt som husets hjerte ja :) Lyst og fint, men ser samtidig veldig praktiskt ut :) Skjønner godt du er fornøyd :) Sukk, kjente jeg ble litt misunnelig her! hehe :)
God søndag til deg :) Klem fra Monica

Janna sa...

Kjempefint og koselig kjøkken! Vi har åpen løsning inn mot stua i vårt hus - kommer faktisk rett inn i kjøkkenet fra stua, men slik liker VI det, og så bra at vi alle er forslkellige, det betyr ikke at vi ikke liker det slik andre har det.

Jeg har også en rød Ktchen Aid, og jeg elsker den, er veldig glad i rødt, faktisk, og lever med røde ting rundt meg året rundt.

Flott blogg du har, kommer innom igjen for å gjøre meg bedre kjent. Ha en fin søndagskveld videre.

Datt sa...

Takk for tilbakemeldinga! Og ja, den lampa mi er rar, og jeg skjønner godt at du ikke liker den, men jeg digger den enda! Og jeg er faktisk bortimot like rar som den!! ;)
Jeg eeeelsker kjøkkenet ditt! Skjønner godt at du er glad i det! <3 Jeg drømmer om nytt kjøkken jeg også, men det blir nok noen år til det går gjennom økonomisk! Først nyere bil, så garasje, SÅ (kanskje) kjøkken! :P Men jeg liker så godt å bli inspirert av andres kjøkken også! :)

(eddas) sa...

Nyyydelig kjøkken du har...og bra du ikke har satt opp noen vegg og dører...det ser ut som et veldig adskilt rom for det....Masse fine ting har duder og....så du kan være riktig fornøyd med kjøkkenet ditt:)Drømmer om et stort kjøkken jeg og:):)
kos deg der ved kjøkkenbordet...
klemklemklem

Lunalei ;-) sa...

Åh, for et fantastisk nydelig kjøkken du har - lyst og koselig!!!
Og kjøkkenbordet var helt perfekt i mine øyne!!! Herlig med sånne plutselige funn!!
Jeg har planer om å åpne opp til kjøkkenet, for vi har ikke plass til et stort spisebord der!
Ønsker deg en flott uke!
Klem fra Lunalu

Helen sa...

Fantastisk nydelig kjøkken :) Hos meg fornyes også husets hjerte for tiden - så her er det virkelig kaos. Vi har også valgt Ikeakjøkken, har ønsket meg det i mange år.

Synnøve sa...

Kjempefint kjøkken du har,lyst og trivelig.
Nydelig med glasskapene.
Kjempefint bord og stoler.
Vi har også spisebord på 2,5 m på kjøkkenet,det blir mye mere brukt en om det har stått på stua.
Gleder meg til fortsettelsen
Klem

Camilla`s Castle sa...

Kjempe fint kjøkken!:) Har samme i leiligheten, og er veldig fornøyd selv også. Jeg likte kjøkkenbordet veldig godt! Synes detpasset bra inn!:)

Hasigamas mamma sa...

Nydelig kjøkken! Klassisk og med mye oppbevaring -misunnelig! Vårt er lite, trangt og med minimalt benkeplass... men fint i alle fall :)
Takk for koselig hilsen! Og ja, en er jo mest interessert i det en holder på med for øyeblikket.... håper vi får se snart da!
Håper helga har vært bra!
klem
Lise

Anitas Interiør verden sa...

Heisan
Kjempe lekkert kjøkken liker veldig godt den innredningen du har valgt, blir nok den vi tar etter hvert også, men vi trenger bare å skifte fronter på det meste....
Masse lekkre detaljer på kjøkkenet.

klem Anita

Martilie sa...

RÅLEKKERT kjøkken!

Ha en kos ny uke!

Klem fra Tove

Villa Minde sa...

Du har et nydelig kjøkken, så gjennomført!! Ingen tvil om at spisebordet passer perfekt inn heller ;0) Må innrømme at jeg er litt misunnelig på din røde Kitchen Aid, jeg syns den er knallstilig!! Ønsker deg en fin mandag! Klem fra meg

LIVS LYST sa...

DU ER EN HELDIGE VINNER AV ET GAVEKORT FRA FRU BLAA!

Gå inn på Livs Lyst og se hva du må gjøre.

Liv ;O)

Jennys fire vegger sa...

Hei vennen, så flott kjøkken! Åh... jeg drømmer om et sånt! :o) Vårt trenger sårt en oppussing, skapdører henger og slenger og det var en gang hvitt (nå er det gult...), benkeplaten er hakkete og skulle vært oljet. Forresten... Jeg stryker oppussing og ønsker meg et NYTT kjøkken. :o)

Du har mange flotte detaljer på ditt, og jeg likte avsnittet om den røde kjøkkenmaskinen. :o) Deilig med et sånt spise-lekse-tegne-bake-male-bord! :o)

Lekkert alt i hop og flotte bilder!

Ha en fin dag videre, og en god uke.
Klem Jenny

Beth sa...

For et hjemmekoselig kjøkken du har?
Flott og rommelig spiseplass med koselige møbler og mange utsøkte detaljer.
Smart med den hylla over benken?
Og ikke gjem bort kjøkkenmaskinen din, det er lekkert med noen røde detaljer til alt det lyse hele året. Selv har jeg en sånn rød vannkoker og en maken TV-kanne som står og pynter benken...
Ikke mye "kaos" her syntes jeg?
Du er flink til å lage hygge i hjemmet. :-)

Home sweet home sa...

Du har et kjempe flott kjøkken:-)
Vi holder på å styre med kjøkkenet selv, og det er ikke tegnet noe plan over det. Vi tar det etterhvert.
Du har en flott blogg.

Annikashjem sa...

Du har et nydelig kjøkken!
hilsen Annika

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

Nydelig kjøkken! Lykke til i konkurransen, du er kjempe flink!

Ida sa...

Kjempefint, forstår godt at dere trives her, og føler at huset ble ett hjem!!! :)

Lykke til i konkurransen!
klem fra Ida

Fru Wonka sa...

Nydelig kjøkken!!

Ingunn sa...

Superfint kjøkken!!! Du må jo vinne.

Klem Ingunn

Jatte sa...

Hei hopp!
Så fiiiiiint kjøkken♥ digger lampene over spisebordet!! kjempekult med dem inntil det mer romantisk pregede kjøkkenet ellers.

Lykke til!
Klem Jatte♥

tonje boganes sa...

Flott kjøkken. Trivelig!
Klem Tonje

Familien i Fjellborg sa...

Så lekkert - mange flotte detaljer
lykke til !
hilsen fra anita s

Made in heaven sa...

Virkelig flott kjøkken!! Lykke til:)

TheaJ sa...

åh...du har et ordentlig flott og klassisk kjøkken med herlige detaljer. *misunnelig!*

Life sa...

kjempe fint kjøkken med masse fine detaljer:)

Anette - Opalveien - sa...

Nydelig hvitt kjøkken!

Sologbolig sa...

Hei ! For et fint kjøkken du har med så mange flotte detaljer. Her hadde eg også trivdest ja.
Ha ein flott dag.

Manne's hverdag sa...

Ett virkelig drømmekjøkken!!!

MASSE LYKKE TIL!!!

Klem fra
Marianne

eba sa...

Kjempetrivelig kjøkken!!

Cevatts sa...

düzce
sakarya
tunceli
van
bayburt
SFZ0C

Güldeste sa...

van
kastamonu
elazığ
tokat
sakarya
Y8LEZ

Krystal345 sa...

düzce
sakarya
tunceli
van
bayburt
JHMRYB

SugarCaptain61 sa...

ankara parça eşya taşıma
takipçi satın al
antalya rent a car
antalya rent a car
ankara parça eşya taşıma
G03N2B

3AE2ABrittany639C2 sa...

232BC
Ağrı Şehirler Arası Nakliyat
Keçiören Fayans Ustası
Iğdır Lojistik
Maraş Evden Eve Nakliyat
Çankırı Parça Eşya Taşıma
Uşak Evden Eve Nakliyat
Etlik Parke Ustası
Antalya Şehir İçi Nakliyat
Bolu Şehirler Arası Nakliyat

6B9ACAmandaDA878 sa...

8659E
Çerkezköy Parke Ustası
Çerkezköy Halı Yıkama
Muğla Lojistik
Konya Lojistik
Kırıkkale Parça Eşya Taşıma
Elazığ Şehir İçi Nakliyat
Konya Evden Eve Nakliyat
Düzce Evden Eve Nakliyat
Adana Evden Eve Nakliyat

C66FFKarleyD7629 sa...

8C483
Binance Güvenilir mi
Kocaeli Evden Eve Nakliyat
Batman Şehirler Arası Nakliyat
Sivas Evden Eve Nakliyat
Eskişehir Şehir İçi Nakliyat
Kocaeli Şehirler Arası Nakliyat
Ünye Oto Lastik
Çerkezköy Sineklik
Ankara Evden Eve Nakliyat

933DCEmileeA3E43 sa...

CF29B
Kırklareli Lojistik
Mamak Parke Ustası
Yalova Evden Eve Nakliyat
Erzincan Lojistik
Ardahan Lojistik
Düzce Evden Eve Nakliyat
Nevşehir Şehirler Arası Nakliyat
Ankara Lojistik
Ardahan Parça Eşya Taşıma

CCA6EFrankBD1DF sa...

2FD2B
maraş yabancı görüntülü sohbet siteleri
kayseri rastgele görüntülü sohbet uygulaması
kırklareli ücretsiz sohbet uygulaması
kızlarla rastgele sohbet
gümüşhane görüntülü sohbet ücretsiz
ardahan telefonda görüntülü sohbet
sesli sohbet sesli chat
rastgele sohbet
çorum görüntülü sohbet ücretsiz

58AAAKenya50339 sa...

88486
batman canlı görüntülü sohbet odaları
düzce mobil sohbet et
kırıkkale ücretsiz sohbet
samsun telefonda sohbet
edirne seslı sohbet sıtelerı
kırklareli sohbet uygulamaları
canli sohbet bedava
bolu en iyi rastgele görüntülü sohbet
nevşehir rastgele görüntülü sohbet uygulaması

B0047IsmaelB128A sa...

88C4B
ankara telefonda kızlarla sohbet
kadınlarla görüntülü sohbet
nevşehir rastgele sohbet
canlı sohbet siteleri
kilis rastgele görüntülü sohbet uygulaması
zonguldak kızlarla canlı sohbet
giresun telefonda kadınlarla sohbet
Sohbet Sitesi
bitlis canlı sohbet sitesi

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...