torsdag 23. desember 2010

Å tenne et lys i mørket



Kjære julenisse

Jeg har så mye og mangler egentlig ingenting, men likevel var ønskelisten min lang i år. Det er så mye fint som frister!
Nå har imidlertid juleroen senket seg her og jeg har fått tid til å tenke meg litt om.
Allerede i morgen er det julaften, og jeg vil ha min kjære familie rundt meg. Vi vil spise godt, pakke opp gaver vi i kjærlig omtenksomhet har valgt ut til hverandre og kose oss i varmen av vårt fellesskap. Julekvelden vil være preget av forventning, glede og latter, og av glansen i lykkelige og trygge barneøyne. Vi er en velsignet familie! Vi har hverandre, alltid, og julaften er en dag hvor dette trer så tydelig frem. Hvor heldige vi er!

Jeg beklager at jeg sender inn en ny ønskeliste slik i siste liten, men tankene mine går nå til dem som ikke er like heldige. Til dem som sitter ensomme julekvelden, til dem som ikke har noe sted å bo, til dem som vil legge seg sulten når julekvelden er på hell og til dem som fortæres av en fortvilelse selv ikke julegleden rundt kan lindre.

Mine ønsker er like enkle som de er vanskelige;
Måtte de ensomme finne en sjelevenn!
Måtte de husløse finne sitt bo!
Måtte de som sulter få bli mette!
Måtte de som strever finne sin fred!

Ja, jeg vet kjære julenisse at det jeg ber om er omfattende, men jeg ber deg ikke løse dette alene. For kjære julenisse, jeg vet at du ikke finnes... og likevel gjør du det. Du finnes i den gløden alle vi som ønsker å gjøre julen god for våre nære og kjære bærer i oss. Måtte den gløden evne å varme våre hjerter slik at vi klarer å å se litt lenger. Til dem som lever på julegledens skyggeside.

Hver og en kan vi gjøre så lite, men likevel utgjøre en forskjell for noen. I fellesskap kan vi heldige gjøre mye for mange. Det skal så lite til ofte. Et vennlig smil kan varme en frossen sjel, en telefonsamtale kan lindre følelsen av å være alene i verden, noen få kroner kan gi mat og husly.

I kveld tenner jeg mine lykter for dem som ikke deltar i julegleden, og for å minne meg selv om at jeg kan utgjøre en forskjell. Skape lys i mørket også på andre måter.
Og i ydmyk takknemlighet for hvor utrolig heldig stilt jeg selv er!



Ønsker alle mine medbloggere og medjulenisser en RIKTIG GOD JULEFEIRING!!!

Stor juleklem fra

         

13 kommentarer:

Karin sa...

Hei,det var sååå fint å rørende skrevet.Jeg fikk tårer i øynene å klump i halsen.Jeg henger meg på de ønskene der.Jeg har også alt jeg trenger,familie å venner.Jula er virkelig en tid for ettertanke for de som ikke er her mer og de som ikke har det så godt som oss. Kjempegod jul til deg å dine,å takk for vakre ord på bloggen din idag.Ble litt trist jeg nå men... Klem fra Karin

Norwaystyle sa...

Utrolig flott skrevet. Jeg ble veldig rørt. Du kunne vært forfatter. Ønsker deg den beste julen noensinne. Klem

Anne Mette Lie sa...

Nydelige ord! Riktig god jul til deg og dine! *klem*

Lykkeliten sa...

Et utrolig fint innlegg!

Ønsker deg en fin og koselog jul med dine kjære!

Lunalei ;-) sa...

Så rørende og fint! Jeg deler dine ønsker.

Ønsker deg og dine en riktig fin og koselig jul!
Juleklem fra Lunalu

Unknown sa...

have a nice chrismas time, big hugh Kathrin

Jennys fire vegger sa...

Du er bare helt herlig. :o)

Jeg ønsker deg og dine en riktig God Jul!
Klem Jenny

Hasigamas mamma sa...

Flott skrevet... og viktige ord å huske på!
Vil ønske deg og dine fine og fredfyllte juledager!
Klem
Lise

Beth sa...

Ønsker dere alle en koselig julehøytid!

Juleklem fra meg...

Anette Willemine sa...

Nydelige ord. ♥ Er enig i hvert ord. ♥

Takk for et fint bloggeår med deg! Veldig koselig å bli kjent her inne.
Ønsker deg og dine en deilig julehøytid!

God klem,
Anette Willemine

Vibeke / Mammas Hus sa...

Flotte ord ♥

Håper dere får en flott julefeiring! God jul ♥

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Så nydelig du har skrevet og så fint du haar pyntet ute :)

Håper du har hatt en fin julefeiring og at du nyter det som er igjen av den :)

Stor romjulsklem fra Anette :)

Sjarm og Glede sa...

Hei, så fine bilder du har ;-)
Veldig koselige ord du hadde på ønskelisten for andre :-)
Ett riktig godt nyttår ;-)
Klem Hilde

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...