søndag 5. februar 2012

Peisen... in progress

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å vise peisen før jeg var ferdig med å bygge opp veggen og "kassen" rundt den, men jeg har fått noen spørsmål om den, så here we go. ;)




Her har jeg såvidt begynt å sette opp stenderne for den nye veggen bak peisen. Jeg måtte jo rive ned den som var der for å få peisen på plass. :)


Så langt som jeg kom i dag. Og litt testfyring. Den virker. ;) 


Her ser dere bedre peisens plassering mellom kjøkken og tv- stuen. Og dere ser bedre rotet mitt. ;) Man kan ikke snekre og holde alt på stell samtidig! ;)

Jeg måtte ofre 40 centimeter av åpningen inn til kjøkken for å få symetri. Det likte jeg ikke helt, men jeg antar at det er en vanesak og at jeg klarer å alliere meg med det når alt er ferdig... og penere enn det nå er. :) 
Og jeg har da fremdeles ganske stor åpning inn til kjøkkenet! 

Peisen får en stram moderne look, og jeg vil "myke opp" formen (og størrelsen) med en fin tapet på bakveggen. Har ikke funnet den rette ennå, men jeg får satse på ny 15 minutters flaks når jeg går for å handle tapet. Slik jeg hadde med kjøkkentaptetet. :) 

Den sorte rammen kan dekkes med ikke- brennbart materiale. Jeg får vel gå litt i tenkeboksen der. Nå må jeg bare først få vegg og innramming ferdig og pene! :)

Om noen stusser over peisens nærhet til brennbart materiale så er dette en heatilator. En innsats som isolerer varmen i seg selv (Har et stort "kammer" på baksiden. Bare rørene blir varme, og de er som dere ser godt pakket inn i varmeisolajon. :))
For sikkerhetsskyld har jeg likevel satt en brannplate bak (det grå dere ser). 
Jeg skal også ha slik mellom peisen og alle stenderne... selv om montør sa det var helt unødvendig. Men man kan aldri bli for sikker! ;)

Ganske stolt egentlig, over at jeg selv har satt opp stendere og ny vegg. Og bygger kassen rundt selv. Aldri gjort slikt før... men jammen går det veien! I vater og det hele. :)

Klem

    

5 kommentarer:

Karin sa...

Klapp deg sjøl på skuldra du,flinka... Kan være stolt over deg selv og alt du får til. Så ikke noe til rotet ditt jeg da. Du er så flink atte. Håper du koser deg og slapper av innimellom slagene.Klem fra Karin

(eddas) sa...

Du er bare helt fenomenal du:)Dette blir jo kjemepfint...
klemklem

Roka Design sa...

Ja det må man si:):)
Tommelen opp for deg:)
Flink du er!!!

Gleder meg til å se det ferdig:)

Ha en deilig uke hos deg:)
Klem fra Kari

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Hei hopp
dette blir flott !!

Er det noe du i k k e kan jente :))))

Du er kanonflink og jeg kan nesten ikke vente til alt er på plass og bildene kommer !!!

Lykke til videre i arbeidet... Håper du tar deg litt vellfortjent pause innimellom slagene :))

Klem Heidi

Beth sa...

Dette blir såå koselig?
Og sengegavelen er bare dri...lekker!
Hva du får til?

Klem...

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...