lørdag 8. september 2012

Å innrede i Marokko...

... er IKKE som å innrede i Norge!

I Norge har jeg tid til å tenke meg om, jeg vet hvor jeg kan skaffe det meste, og ikke minst, jeg kan spørre og forklare til ting blir riktig. 
Å innrede i Marokko derimot... ja, det er mest som å utføre et ganske merkelig stunt!

Tenk deg at du hopper fra et fly. På vei ned, i raserfart, skal du så plukke med deg en mengde ting du skal sette sammen når du lander. Ingen har gitt deg instruksjoner om hva du skal plukke med deg, og når du lander får du heller ikke instruksjoner om hvordan du skal sette det sammen. Du må improvisere, ta det på sparken, og forventningene er at det står til Oscar- statuett. 

Ja, slik føles det! ;)

Jeg kan gjerne bruke god tid på å planlegge hva og hvordan jeg vil ha tingene, men når alt kommer til alt må jeg stadig improvisere og ta nye beslutninger på stående fot. 
Mye grunnet språkbarrieren, forståelig nok, men også mye grunnet min "talsmann og guide" 's utålmodighet når det gjelder å tråle butikker og markeder. Og til slutt grunnet frasen som får meg til å frese; "Slik gjør vi det ikke i Marokko!"

Gud bedre så mange ganger som jeg har fått høre det! :S
På stående fot husker jeg; 
Da jeg ville bygge den stygge varmtvannsberederen inn i et skap. (Marokkanere flest har den enkelt og greit som "pynt".)
Da jeg ville ha putene i salongen sydd med ulikt stoff (i samme farge og serie, men med noe ulikt mønster!) på hver side, så man kunne snu dem, og vips ha en litt ny salong. 
Og nå sist da jeg slett ikke ville ha peis med falske mursteiner, men peis med marokkansk mønster.

Dere aner ikke hvor mye styr det ble med den peisen, selv om jeg på forhånd hadde skaffet bilde av nøyaktig form jeg ville ha på den...



... og et annet bilde av dekoren jeg ville ha på flatene.




Ja, jeg tenkte jeg ikke skulle være vanskelig heller, så om de ikke hadde nøyaktig det mønsteret... noe som lignet gjerne! 
De to bildene burde iallefall gi dem en ide om hva jeg ønsket, så gipsbutikken/produsenten kunne komme med motforslag om hva de kunne tilby. 
Burde!!!

Men som mange ganger før bare kikket de på bildene og ristet på hodet. 
Nei, de hadde ikke likt verken peis en eller to! 
Mine forsøk på å forklare at jeg ville ha en kombinasjon av peis en og peis to-  og ikke nødvendigvis likt, men NOE lignende- nei, det var umulig å forstå! *grrrr*

Så jeg kikket meg litt frustrert rundt i butikken, hvor det hang et slikt utall av ulike gipsdekorasjoner at NOE burde være mulig. Og følte det var enten vondt i viljen eller mangel på fantasi som buttet imot, mer enn muligheter. 
Men jeg forsøkte likevel å være en hyggelig kunde. Hva kunne de tilby da?
Da gikk han på bakrommet og fant... ja akkurat, falske mursteiner. :(

Følgelig forsøkte jeg å forklare vel en time til (!!!!), uten å komme noen vei, før jeg ganske så oppgitt utbrøt;
"Men dere MÅ jo ha laget peis i uendelig mange villaer, dere MÅ ha erfaring med det... så hva i all verden har dere laget til de kundene da?"
Hvorpå den stakkars mannen så på meg med et rimelig såret blikk og pekte på de falske mursteinene. ALLE ville ha slike! 

:S

På denne tiden hadde far i huset for lenge siden mistet tålmdigheten, så han kom med et stille "Vennen min, du er driiiitvanskelig! Kan vi ikke bare ta slike mursteiner da?".

Jeg skjønte jo der og da hvor vinden blåste, og at jeg slett ikke kunne leve med det, så da var det hun mor innså at hun (IGJEN!!!) bare måtte forkaste den opprinnelige planen og utføre overnevnte stunt.
Mens to menn stirret på meg med store øyne rev jeg derfor til meg et par vindusdekorasjoner, noen rammelister og noen topplister. Og la utkastet til en slags peis på gulvet foran dem. 



Og etterhvert fikk jeg dem faktisk med på stuntet (i det minste far i huset)... helt til jeg kom til at jeg manglet gulvlist, og dro til meg en brystlist.
"Nei, nei, nei... det er ikke gulvlist, men brystlist... flaten skal være oppover!" utbrøt mannen i butikken hektisk... men ble brått fullstendig taus da den gale kvinnen fra Norge resolutt snudde listen opp-ned og hevdet "Og nå gulvlist!!!" 
Hehe

Marokkanere er herlige... men jeg kan ikke unngå å av og til tenke på dem som en saueflokk. Alt skal gjøres slik det alltid gjøres, og å tenke nytt er utenkelig.  
Så igjen fikk jeg så absolutt ikke det jeg hadde tenkt, men måtte improvosere heftig.

Men det ordner seg jo som regel! :)
Peisplanen min måtte redigeres noe under bygging også, for å få riktig størrelse på peisen. Men nå er den snart ferdig, og mor er meget meget fornøyd. :)
(Bilder kommer selvsagt! ;))

Klem

   
 

Ps! Det finnes hederlige unntak fra saueflokk- mentaliteten her i Marokko. Mannen som bygger peisen for oss er rett og slett overbegeistret over den nye (merkelig nok!) måten å tenke peisdekorasjon på. Og hadde jeg bodd i Marrakech er jeg ganske sikker på at de ikke hadde hevet et øyenbryn over påfunnet mitt. For der er de rimelig vant til "gale" europeiske damer. Hehe

4 kommentarer:

Vibeke / Mammas Hus sa...

Synes jeg ser dere... *ler* Herlighet, jeg hadde blitt frustrert...!!!

God lørdag!

Norwaystyle sa...

Du skriver så levende, at jeg ser det for meg. Skjønner godt din frustrasjon. Stå på ditt du - de kommer til å bli stolte når de får strekt seg litt. Kanskje du blir den nye lokale innovatøren, som skaper nye trender?! Det er så mange, som sier 'det er så vanlig' ol når man kommer med motforestillinger. Mitt standardsvar til dem er at selv om 100 sauer går den samme veien, så er det ikke sikkert at det er den rette veien. Jeg følger spent med på fortsettelsen din.

Black Feathers sa...

He, he, he. Fornøyelig lesning. Synes det var flott at du stod på ditt selv om du ikke helt fikk det du ønsket deg. Tror peisen blir flott til slutt. Kanskje du har greid å starte en ny trend der nede?

Ha en flott dag. ;)

1001natt sa...

Det er jo ganske morsomt, spesielt med tanke på at det nederste bildet av den store peisen i utskåret tre er fra en riad i Marrakech, så det må jo være mulig der nede..;)

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...