fredag 30. april 2010

Husflidtausa visste svaret :)


Ja, det var til modning av rømmekolle oldemor og oldefar brukte denne til. :)
I skålene lot de blandingen stå, til rømmekollen hadde modnet seg ferdig... og så hadde de fire ferdige porsjoner. :)

Det vi kommer til å bruke stativet til er nok å ha grønnsaker og lignende i, for rømmekolle blir det laget lite av i familien. Men det hadde jo vært gøy å forsøke en gang! :)

Har du smakt rømmekolle? Det har ikke jeg, men det ser ganske godt ut.


Oppskriften er ganske så enkel også.

Slik gjør du


-Varm melk (Helmelk) nesten til kokepunktet og avkjøl den til ca. 25 grader.
-Legg en spiseskje kulturmelk eller rømme i fire glasskåler og hell i den lunkne melken.
-Dekk til skålene og la dem stå fremme på kjøkkenbenken til melken er som gelé. Det tar 1-2 dager.
-Sett melkeringene i kjøleskapet til neste dag og server dem kalde med knuste kavringer og sukkerdryss på.

Eller man kan gjøre det enda enklere. :)


Takk for gode forslag og all ære til Husflidtausa! Og en riktig god helg til dere alle! :)
Jeg skal reise på hytten (på fjellet denne gangen) og gjøre absolutt ingenting annet enn å kose meg. :) Klem

Bilder og oppskrift fra Tine

4 kommentarer:

GroLinda sa...

Hei vennen ;o)
Så morsom gjettekonkurranse du hadde ;o)
Gratulerer til den som visste hva det er!
Jøss, så flott det ble på soverommet. Det var lurt å spraye de messingføttene på lampene. Det ble stilig! Du er flink :o) Ønsker deg og dine en strålende flott helg.
Klem fra Gro :o)

Camilla sa...

Heisann og hoppsann!

Klart jeg kan hjelpe deg, du vil helst ha hvit bakgrunn og 3 kolonner? Eller bakgrunnen kan lett endres etter kolonnene er på plass...
Header, ja ikke noe problem, det ordner jeg. Er det noen spesiell farge du vil headeren skal gå i, grå, beige, antikkpreg, orginale bildefarger?
Også må jeg vite hva du vil ha stående som skrift i headeren ;)
Du har jo masse bilder liggende på bloggen din rundt om, jeg kan plukke ut noen av de og bruke? Det trenger ikke være stylete bilder, enkle er ofte det beste til headere.
For å begynne trenger jeg innloggingsinfoen din til blogspot, hvis du sender den på mail er det flott.
Så begynne rjeg så snart jeg hører fra deg.

Stor klem C.

Anette Willemine sa...

Tusen takk for koselig hilsen på bloggen min! ;o) Det varmer med gode ord! :o)
Jeg har ikke hatt sjanse til å besøke så mye rundt på bloggene i det siste. Nå kan jeg fokusere litt på andre ting igjen, og det vil jo si litt tid til blogging. Det er jo så hyggelig å besøke så mange fine blogger. Blant annet din!.

Ønsker deg en deilig start på uken!

Klem,
Anette Willemine

På landet sa...

Hei, en gøyal sak, blir nok fin med frukt oppi =)

Ha en fin kveld.

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...