tirsdag 22. november 2011

Nullstilt

Er det noen som er like dumme som jeg var, og tror at å rullesparkle veggene er omtrentlig som å male dem? 
Som tenker at "Ja, jeg rullesparkler ene dagen, og så maler jeg den andre!".

Ja, da blir dere like skuffet som meg! ;)
Å rullesparkle veggene er langt mer likt å sparkle enn det er å male. 
Faktisk er det rett å slett å sparkle
Og det tar tid!!!!
Dette med at man kan bruke en rulle på å dra det utover er mer en jippo enn noe nyvinnende genialt. Ofte var det mye mer effektivt å smøre sparkelen på med sparkelspaden istedenfor rullen. Spesielt ved første "støket".

Og så mye støv når man pusset!
"Stryker man godt over med sparkelspaden blir det ikke så mye pussing etterpå", sto det å lese et sted. 
Jeg strøk godt av, men kastet likevel ut flere bøtter fulle av vaskevann og sparkelstøv etterpå. Man kan jo ikke støvsuge bort støvet heller, siden slikt finstøv kan ødelegge motoren i den. Så det ble MYE vasking!
 Dessuten så jeg ut som den avskyelige snømannen selv. :)


Dette er etter flere omganger med vasking.

Jeg er igrunnen glad at jeg begynte med gangen nede, og ikke stuen. For nå vet jeg hva det går i og har en reell "opplyst" mulighet til å velge andre måter å jevne ut glassfiberstrien i stuen på. 

For en jobb!!!! 
Men nå er i det minste gangen nede "nullstilt", som det heter. Klar for maling eller tapetsering. 


Ja, jeg har faktisk begynt. 
Skulle bare male en flik i går, for å sjekke fargen. Men ble så usikker på fargen at jeg bare måtte male litt mer enn en flik for å virkelig kunne se. 




For fargen er fin den... bare ikke helt som jeg hadde tenkt. 
Så nå får jeg se om jeg maler hele rommet før jeg bestemmer meg.
Hadde egentlig bestemt meg  for fargen Pure Color Mohair, men hun i butikken mente Marrakesh var veldig lik, men hadde en varmere tone. Så jeg gikk for den. 
Tabbe?




Hva har forresten denne fargen med Marrakesh, den "røde byen", å gjøre????
Har vært der mange ganger... men denne fargen har ikke slått meg som typisk tilstedeværende der. 


Den umalte bygningen til høyre i bildet som har inspirert til fargen? ;)


Usikker, usikker! 
Fargen endrer seg slik med lyset... og i noe lys er den mer grå, og til og med litt grønnlig, heller enn brunlig. (Som jeg ville ha.) 
Grå er ok, men jeg HATER grønn! Selv bittelitt grønnskjær i noe lys er IKKE så ok! :S


Fargen i stuen blir senere Jotun Sand. 
Kanskje jeg liker fargen bedre når Sand kommer på de andre veggene? 
Det er jo lov å være optimist! :)


Klem

      

13 kommentarer:

Roka Design sa...

Huff...ikke bare bare å pusse opp gitt;)
Syns du er flink jeg:)

Ha en fin kveld:)
Klem Kari

Beth sa...

Kjære unge dame, som du JOBBER? Nå må du snart ta deg litt fri, husk det er snart advent?
Trappa de ble knallfin den, flink er du...:-)
Min ene datter har valgt Marrakesh på en fond vegg i stua, det er bare såå lekkert!

Cecilie sa...

Flink du er! Synes fargen var fin i trappen din. Her har vi også Sand i stuen. Det sies at de to fargene passer veldig godt sammen. Når vi snakker om farger som ikke blir som de skal så holder vi på å beise trappen her. Skulle bli så fin Drivved, men ser ut som Asfaltgrå (om det er en farge da). Regner med det blir bønnhørig dokumentert på bloggen når jeg er ferdig å tute.

tone sa...

hei, har du sett på fargen gren? den er ganske lik marakesh, men går ikke mot grønt.... jeg har malt gangen i pure color og fargen gren. veldig fornøyd.... og oppdaget da at marakesh så grønn ut i forhold. Min første titt innom hos deg.... men ikke den siste:-) Lykke til videre med maling og oppussing. Jeg går også og lurer samme fargen som deg i stua, regner med det kommer bilder etterhvert. Skal også ta gutterommene etter jul.... strie der også, så vet jo ihvertfall hva jeg ikke skal gjøre~~~~
tusen takk!! Tone

Hasigamas mamma sa...

Synes det ser riktig så lekkert ut!!!
Du er jaggu flink altså, skulle ønske jeg hadde din guts :)
Men husk å kose deg i tiden som kommer også da!
Klem
Lise

Kaoskontroll sa...

Svarer deg her jeg Tone, siden du ikke hadde link til blogg.

Ja, jeg så på fargen Gren... og det morsomme er at jeg ikke våget å velge den, siden den het det. Tenkte det kanskje var noe grønt i den som jeg ikke så. Men da skulle den vel hett green. Tror jeg må ta et lesekurs. Hehe

Har du god tålmodighet må du gjerne rullesparkle... men ja, har du andre muligheter så tror jeg at jeg heller vil anbefale det. ;)

Klem

Frøken Loppe sa...

oj, oj, oj... her har du virkeleg stått på!!!
Men resultatet var jo bra!
Eg likte fargen, men som du seier... er det noko ein berre IKKJE vil ha, så er det ikkje greit at det berre er "greitt nok"... skjønner?!? :o)
Eg hater feks gulskjær.... og får heilt dilerium om eg føler det er gulskjær i malingen...
Som oftest så er det best å følge sin eigen magefølelse og det som ein bestemte seg for aller først... som oftes så blir ein berre meir forvirra av råd og anbefalinger!
Stol på deg sjølv!!
Blir kjempe lekkert!!

Hei sa...

Så flink og iherdig du er! :o

Ha en fortsatt flott midtukedag =)

Synnøve sa...

Da skal jeg aldri rullesparkle:-) Takk for opplysningen. jeg tenkte som deg,at det hørtes enkelt og greit ut, men det er det tydligvis ikke!
Vanskelig og velge rett farge. Jeg er heller ikke glad i grønn eller gulskjær i farger.

Lykke til med oppussingen:-)
Klem

Linn sa...

For en fin og inspirerende blogg du har!! Her kommer jeg garantert tilbake:) Lurer på hvor du har kjøpt de fine mattene du har i trappetrinnene? Slike kunne jeg veldig gjerne tenkt meg!! :) Ha en kjempefin dag.

Anonym sa...

Synes det ble elegant, jeg :-)

Anonym sa...

Har faktisk fjernet 24 års gammel glassfiberstrie uten store problemer.Hadde hørt det var nesten umulig,men overrasket kor fint det gikk.Pusset over for hånd etterpå, og resultatet ble bra! Tapetserte på nytt med glassfiberstrie,men den finmaskede sorten! Ta en tur bortom på Østre N.fj., så kan du se;)
Randi.S

LadyBurk sa...

Så fint det blir hos deg!

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen et spor! Det gleder! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...